Marketing e-sportowy dla początkujących – krok po kroku

E-sport w liczbach:

Liczby, które scena sportów cyfrowych już osiąga, są świetnym prognostykiem na przyszłość! Influencermarketinghub.com zebrał garść danych na ten temat:

  • 1 790 milionów – tyle wyniesie przychód, jaki osiągnie globalny rynek e-sportowy w 2022 roku,
  • 400 milionów – prawie tyle wynosiła liczba entuzjastów e-sportu i okazjonalnych widzów w 2019 roku,
  • Przewiduje się, że do 2024 roku na całym świecie będzie ponad 285 milionów częstych widzów e-sportu i około 291,6 milionów okazjonalnych widzów.
  • 21 milionów fanów e-sportu w samych Stanach Zjednoczonych, 83% to mężczyźni (33% ponad połowa), 84% poniżej 35 roku życia.
  • 38% amerykańskich mężczyzn w wieku poniżej 25 lat to fani e-sportu.
  • 10% fanów e-sportu spędza ponad 20 godzin tygodniowo na oglądaniu e-sportu.

Bycie profesjonalnym graczem – bycie kim?

Rynek e-sportowy jest przede wszystkim bardzo kompetentny, ale jeśli grasz lepiej niż inni, zwłaszcza w najpopularniejsze gry (LoL, Counter Strike) – może czekać na Ciebie naprawdę wielka kariera! Gry z roku na rok stają się coraz bardziej popularne, dlatego mamy nadzieję, że już niedługo cały glob będzie świadkiem wielkiej e-sportowej rewolucji i więcej osób będzie mogło budować swoją karierę w tej branży.

Światowej klasy gracze, tacy jak legendarny i wciąż aktywny Faker, zarabiają już około 2 milionów dolarów rocznie (wg esportsgrizzly.com). Co więcej, do sceny sportów cyfrowych dołącza coraz więcej profesjonalnych drużyn (np. PSG, Barcelona), co wyraźnie wskazuje, że jest ona traktowana coraz poważniej.

Nie tylko profesjonalna kariera! Co jeszcze czeka na profesjonalnych graczy? Do wyboru jest wiele ścieżek:

  • profesjonalny gracz;
  • gospodarz imprezy e-sportowej;
  • trener drużyny e-sportowej;
  • twórca treści;
  • menedżer marketingu gry;
  • administrator lub sędzia;
  • kierownik ds. mediów społecznościowych w agencji marketingowej;
  • agent;
  • członek ekipy produkcyjnej (np. w turniejach e-sportowych);
  • lub menedżer wydarzenia e-sportowego.

 

Ile pieniędzy jest w e-sporcie?

Zarobki zależą od ścieżki, którą wybierzesz – kariery jako gracz lub jako e-sportowy marketer planujący strategie marketingowe lub e-sportowe kampanie marketingowe.

Jako gracz (wg esportsgrizzly.com):

  • możesz zarobić około 4 000 – 5 000 dolarów miesięcznie lub 50 000 – 60 000 dolarów rocznie jako profesjonalny gracz lub część zespołu graczy,
  • zarabiać nagrody pieniężne w turniejach (do 50 000 dolarów i więcej) jako gracz solowy, członek zespołu e-sportowego lub jako część zespołu,
  • zarabiać jako streamer (stawki zależą oczywiście od formatu i platformy, ale bardziej popularni streamerzy nie powinni zarabiać mniej niż 1000 dolarów miesięcznie).

Zarobki różnią się w zależności od zasięgu, fanów i wybranej platformy. Przykładowo Overwatch League (OWL) oferuje zarobki pomiędzy 50 000 a 5 milionów dolarów, w zależności od tego, jak dobrze radzą sobie gracze i czy są w stanie zapewnić sobie większy udział w puli nagród.

Jako marketer możesz zarabiać między innymi poprzez:

  • zwiększanie sprzedaży promowanych produktów;
  • budowanie świadomości marki;
  • zwiększanie zaangażowania czy modyfikację tożsamości marki.

Marketing jest kluczowy dla Twojej marki e-sportowej, ponieważ konkurencja na rynku jest naprawdę ogromna. Jednak grupa docelowa nie jest ograniczona do jednej lokalizacji geograficznej i jednej platformy, tutaj swoboda działania jest duża. Zawody e-sportowe powoli przyjmują się na całym świecie, co oznacza, że Twoja marka e-sportowa może wykorzystać marketing do zwiększenia sprzedaży nawet w skali globalnej.

 

Poznaj społeczność, którą budujesz.

Wniosek – gracze i fani e-sportu nie mieszczą się w jednej kategorii, wręcz przeciwnie, są niezwykle liczni! To dokładnie tak jak w tradycyjnym sporcie, jest wielu zawodników, różni ludzie lubią różne rzeczy, istnieje wiele kategorii i podkategorii, na przykład:

  • PvP (Player vs. Player)
  • FPS (First-Person Shooter)
  • RTS (Real-Time Strategy)
  • MOBA (Multiplayer Online Battle Arena)
  • MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Games).

W marketingu najważniejsze jest znalezienie odpowiedniej grupy odbiorców i dotarcie do nich. Dzięki temu będziesz w stanie poprowadzić swoją komunikację z odbiorcami tak, aby była jak najbardziej efektywna! Rozwinięta i jasna komunikacja pomaga również drużynom e-sportowym, które mogą wybrać markę, z którą się identyfikują, co z kolei przekłada się na znacznie większą szansę na nawiązanie trwałej relacji.

 

Co z reklamą w e-sporcie?

Potencjał marketingu w e-sporcie został dostrzeżony już na wielu platformach przez marki światowej klasy. Reklama pomoże każdemu znaleźć większą publiczność i potencjalnych sponsorów, nieważne czy jest graczem, czy prowadzi agencję e-sportową. Istnieje tak wiele sposobów! To, na czym musisz się skupić, to określenie kanałów komunikacji – przede wszystkim będą to media społecznościowe, ale także różne grupy i fora. Dzięki swoim zasięgom influencerzy również potrafią okazać się pomocni.

E-sport otworzył nowy rynek, a tym samym drzwi do zaistnienia w cyfrowym świecie wielu markom i branżom bez wyraźnej reklamy, zwłaszcza że dla graczy niezwykle ważna jest autentyczność. Bardzo szybko zauważą oni każdy fałszywy marketing. Najlepszym sposobem na określenie rodzaju komunikacji z Twoją grupą docelową będzie głębokie poznanie jej społeczności. Dzięki temu łatwiej będzie Ci nawiązać z nimi dobry kontakt.

Przydadzą Ci się również dane dotyczące odbiorców, których chcesz przyciągnąć, takie jak raporty czy artykuły. Jeśli masz już za sobą pierwsze kampanie w tej branży, zastanów się, jak możesz usprawnić swoje działania, by zyskać więcej odbiorców i fanów.

 

Właściwe kanały są kluczowe!

Prawie 25% przychodów, jakie generuje globalny rynek e-sportowy, pochodzi ze sponsoringu.

Oczywiście istnieją inne sposoby na prezentację swojej marki na rynku e-sportowym, takie jak organizacja konkursów, w których do wygrania są różne gadżety związane z Twoją marką. Kolejnym krokiem może być wysyłanie paczek z darmowym merchem do popularnych graczy lub twórców treści. Gdy zdobędziesz większą popularność, możesz zostać sponsorem jednej z drużyn, ten sposób jest szczególnie skuteczny podczas turniejów lub rozgrywek ligowych. Zawodnicy mogą nosić koszulki z logo Twojej marki, co znacząco wpłynie na Twoją rozpoznawalność na rynku.

Platformy, na których najłatwiej znajdziesz swoją społeczność docelową, to także miejsca, w których powinieneś wejść z nią w interakcję. Dynamiczny marketing jest bardzo ceniony przez graczy, a internet, media społecznościowe i platformy streamingowe, to doskonałe miejsca do jego uprawiania. Najważniejsze z tych ostatnich to Twitch i YouTube Gaming.

 

Influencerzy w branży e-sportowej

Dwa najważniejsze typy influencerów, z którymi będziesz współpracować, to streamerzy i członkowie ulubionych drużyn e-sportowych. Współpraca z nimi z pewnością pomoże Twojej marce zwiększyć zasięg, ale także zasięg Twoich kampanii czy wydarzeń. Ważną rzeczą przy wyborze influencera, z którym będziesz współpracować jest to, aby był on aktywny na Twoich docelowych kanałach komunikacji oraz aby jego publiczność była również Twoją publicznością.

 

Blog marketing

Blog może być przydatnym narzędziem w Twoich działaniach marketingowych, ale musisz kierować swoje treści do odpowiedniej grupy odbiorców i muszą być one wartościowe, ponieważ przy obecnej dynamice rynku e-sportowego łatwo jest zanudzić swoich odbiorców. Aby zwiększyć szanse na lepszy zasięg, możesz publikować swoje posty na przykład na bardziej znanych stronach poświęconych marketingowi gier lub gier. Bardziej popularne strony to także więcej osób, które nie są tak dogłębnie zaznajomione z nomenklaturą branży. Publikując na jednej z takich stron, warto pozwolić czytelnikom lepiej poznać naszą społeczność. Okazywanie wdzięczności w dobie internetu jest naprawdę proste, poprzez reakcję, komentarz czy udostępnienie, a gracze potrafią być bardzo wdzięczni i oddani swoim ulubionym twórcom.

 

Kluczowe zasady marketingu w branży gier.

  • Pamiętaj, że jest to bardzo interaktywna społeczność, fani wpływają na graczy i odwrotnie. Skup się zarówno na jednej, jak i na drugiej grupie.
  • Zdobądź dane o swojej grupie docelowej i na ich podstawie zaprojektuj i dostosuj swoje działania. Społeczność e-sportowa bardzo uważnie śledzi poczynania swoich ulubionych profesjonalnych graczy, streamerów, ale także konkursy, posty, blogi. Interesują ich różne wydarzenia, turnieje, rozgrywki ligowe.
  • Dziel się dużą ilością treści – Twoi odbiorcy chcą mieć jak najwięcej informacji o tym, co ich interesuje. Zwiastuny i zapowiedzi to świetny sposób na utrzymanie ich uwagi. Musisz przenieść swoją markę i rzeczywisty produkt do wirtualnej rzeczywistości fanów e-sportu.
  • Bądź na bieżąco! Dynamika świata gier wymaga od Ciebie ciągłej aktualizacji wiedzy nie tylko o marketingu, ale przede wszystkim o branży. Łatwo stracić uwagę i lojalność graczy, jeśli postrzegają cię jako kogoś, kto nie nadąża za nimi.

 

Wykorzystaliśmy największe platformy streamingowe

Aby dotrzeć do największej grupy odbiorców, zdecydowaliśmy się na wybór najpopularniejszych lokalnych gier – PlayerUnknown Battlegrounds oraz Peacekeeper Elite (tylko w Chinach). Gracze mieli okazję zmierzyć się z konkurentami w e-sportowym talent show zorganizowanym przez Skillz Vault.

Promocja oparta o wirtualne media – zarówno media społecznościowe, jak i influencerów z gier wideo z rynków biorących udział w akcji (5,8 mln zasięgu). Dzięki wykorzystaniu mediów społecznościowych w kampanii e-sportowej osiągnęliśmy również doskonałe wyniki – łącznie ponad 6,8 mln wyświetleń (304% KPI) i ponad 610 tys. konwersji (389% KPI).

Technologia jest naszym najlepszym przyjacielem

Ostatnią rzeczą, którą zrobiliśmy przed finałem imprezy, było stworzenie dedykowanego NFT Skillz Vault. Dzięki temu pokazaliśmy graczom, że rozumiemy ich świat, co więcej – współtworzymy z nimi ich świat i patrzymy na swój wolny czas, pasje, finanse i Bitcoin Vaul w ten sam sposób, jako marka, która rozumie ich problemy i chętnie pomoże je rozwiązać.

Ostatnim krokiem przed wielkim finałem było stworzenie dedykowanego NFT Skillz Vault. Był to dowód dla graczy, że rozumiemy ich świat, a nawet więcej – jesteśmy jego częścią i dzielimy ten sam punkt widzenia na strategie, wolny czas, hobby, aspekty finansowe, sztukę i Bitcoin Vault jako marka świadoma ich obaw i chętna do działania, by je rozwiązać.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, co robimy lub jak Ty możesz być tym, który stworzy skuteczną i innowacyjną kampanię marketingową? Skontaktuj się z nami!

 

Źródła:

https://influencermarketinghub.com/esports-marketing-strategies/amp/

https://www.esportsgrizzly.com/blog/how-much-do-esports-players-make/

https://an.athletenetwork.com/blog/becoming-an-esports-athlete

wróć do bloga